субота 30-01-2021
Сьогодні багато хто приймає рішення розпочати власну справу. Однак прийнявши рішення про організацію бізнесу «з нуля», більшість не знає, що для цього буде потрібно. У цьому посібнику ви дізнаєтеся про найбільш важливі компоненти, що, безсумнівно, допоможуть вам при започаткуванні власної справи. Потрібно сказати, що дати об’єктивні поради досить важко, оскільки практично кожен напрямок у сфері сучасного бізнесу має свою специфіку.
Бізнес-ідея
Бізнес є унікальним та своєрідним явищем. Він знаходиться в оточенні подібних йому, його складають співробітники, він має зв’язки з постачальниками і закупівельниками. Бізнес-ідея є невід’ємною частиною бізнесу, яка визначає його. Так як створення бізнесу має на меті отримання певного прибутку, потрібно, щоб робочі бізнес-ідеї були ефективними та актуальними. Для того, щоб полегшити процес створення бізнес-ідеї, дайте відповідь на наступні питання:
Чия потреба буде задовольнятися роботою вашого бізнесу?
Як саме він працюватиме?
Як організувати роботу так, щоб отримувати прибуток більший ніж витрати?
Ваш бізнес буде надавати певний товар чи послугу?
Потрібно сказати, що бізнес-ідея не обов’язково повинна бути саме ваша. Сьогодні існує чимало сервісів, які займаються створенням бізнес-ідей з урахуванням усіх побажань клієнта. Також можна спиратися на вже реалізовані бізнес-ідеї, знайти які можна в спеціальних виданнях або інтернеті. Створення нового бізнесу вимагає тверезої оцінки з боку підприємця, особливо в питаннях, пов’язаних з комерційним ризиком. Рідко хто готовий до того, що для розвитку бізнесу необхідні збитки. Це своєрідний парадокс – чим більше грошей ви вкладете, тим більшим може бути прибуток. Потрібно відзначити, що з комерційними ризиками стикається кожна працююча людина. У бізнесі ризик має свої особливості, однак імовірність «прогоріти» значно менша, ніж ви думаєте. Якоюсь мірою починаючий підприємець може відчути себе першовідкривачем. Не дивно, що в такій ситуації можна відчувати страх, у зв’язку з яким багато хто не наважується зайнятися бізнесом. Однак грамотна організація, впевненість в собі і певні ресурси, про які йдеться в цій статті, позбавлять підприємця від страху.
Бізнес-план
Швидше за все, ви вже чули думку про те, що створення бізнесу можливе і без бізнес-плану . Насправді, він повинен існувати, може не в оформленому вигляді, але в голові у підприємця. Склавши бізнес-план письмово, ви маєте можливість залучити потенційних інвесторів, що в свою чергу значною мірою збільшить шанси вашого підприємства на успіх. Бізнес-план може вміщувати в собі нові ідеї для відкриття бізнесу, а крім цього, він описує всі аспекти його ведення, що дозволить вам уникнути безлічі різних помилок. Тим більше відсутність помилок в бізнесі завжди пов’язане з економією коштів. Рекомендується звернутися до професіоналів для того, щоб вони перевірили ваш бізнес-план. Буває, що підприємці переоцінюють важливість одних факторів, у той час як інші залишаються недооціненими. Таким чином, фахівець зможе допомогти вам навіть тим, що просто поставить вам правильні питання, відповівши на які ви зможете уникнути зайвих комерційних витрат.
Якщо ж Ви вирішили самостійно розробити бізнес-план, можна скористатися ось такою «шпаргалкою».
Бізнес-план – це повний, чітко структурований документ, що описує до чого прагне організація, як вона пропонує добиватися поставлених цілей і як буде виглядати після їхнього досягнення.
Бізнес-план є "дорожньою картою" - викладом стратегії спроможності організації продавати свої продукти і послуги для одержання прибутку і залучення потенційних інвесторів.
Титульний лист, на якому міститься як правило: інформація щодо автора/організації/групи осіб проекту (прізвище, ім‘я по-батькові, дата народження, адреса, освіта, професія, стаж) назви документа, його головної ідеї (сфера діяльності, форма власності) тощо. При цьому особливо важливо чітко сформулювати бізнес-ідею, що покладається в основу бізнес-плану.
Коротка анотація (резюме)
Резюме доцільно складати на останньому етапі розробки бізнес-плану, оскільки саме тут подаються уявлення про мету бізнес-плану, характер підприємницької діяльності авторів проекту, їх ринкові можливості, склад управлінської команди, потенційних інвесторів, фінансові прогнози, очікувані результати тощо.
Від чіткості викладення цієї інформації буде залежати початкове ставлення інвесторів до фінансового забезпечення проекту і позитивне вирішення питання щодо сутності справи.
Відомості про організацію
Інформація щодо продукту/послуги
Маркетинговий план
Організаційна структура організації
Виробничий план
Фінансовий план
Оцінка можливих ризиків
Додатки
Основні управлінські висновки
Грошові кошти
Будь-який план з розвитку бізнесу передбачає певні витрати. Ідеально, якщо у вас вже є певна грошова сума, яку ви можете використовувати для відкриття своєї справи. Якщо ж таких коштів у вас немає, це може стати досить серйозною проблемою, але слід думати, що вона нездоланна. Завжди існує можливість залучити потенційних інвесторів, яких може зацікавити ваша оригінальна -ідея. Крім цього, сучасні банки видають досить великі суми в кредит, який ви можете брати в тому випадку, якщо впевнені в успіху свого бізнесу. В основному, грошові кошти знадобляться для того, щоб закупити необхідне обладнання, купити або орендувати приміщення, найняти персонал, тощо. У кожному разі, без грошей втілення бізнес-ідеї є практично неможливим.
НАЙПОШИРЕНІШІ ПИТАННЯ, ЯКІ ВИНИКАЮТЬ ПРИ ЗАПОЧАТКУВАННІ ВЛАСНОЇ СПРАВИ
Які фізичні особи мають право реєструватись підприємцями?
Як зазначено у пункті 1 статті 50 Цивільного кодексу України, здійснювати підприємницьку діяльність мають право громадяни з повною цивільною дієздатністю, тобто ті, які досягли 16-ти річного віку (в даному випадку потрібна письмова згода батьків або усиновлювачів, згода піклувальника або згода органів опіки), або повнолітні громадяни, тобто ті, які досягли 18-ти річного віку. Статусу фізичної особи-підприємця, такий громадянин набуває, лише після проведення державної реєстрації. Згідно діючого законодавства України, існують певні обмеження для зайняття підприємницькою діяльністю для певного кола громадян. Так, заборонено бути підприємцем громадянам, які працюють на державній службі (є державними службовцями), заборонено займатись бізнесом працівникам силових органів (працівникам прокуратури, суду, СБУ, поліції, тощо). Також заборонено займатись підприємницькою діяльністю військовослужбовцям, які в даний момент несуть службу. Потрібно зазначити, що згідно рішення суду, може бути заборонено певним окремим особам здійснювати певні види підприємницької діяльності, але такі випадки в Україні поодинокі.
Як зареєструватися фізичною особою – підприємцем?
Сам процес реєстрації приватним підприємцем (ФОП) визначається вимогами Закону України № 755-IV редакції від 06.12.2020 року підстава 1009-ІХ, «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців». Реєстрація фізичної особи-підприємця здійснюється органами державної реєстрації, а саме державними реєстраторами. Реєструватись можна лише за місцем проживання громадянина. Місцем проживання вважається адреса, що вказана у паспорті, тобто місце прописки. Громадянин України, що бажає стати підприємцем, для проведення державної реєстрації, має можливість звернутись до державного реєстратора декількома способами:
Найоптимальніший, та найбільш популярний шлях – це подання документів особисто, оскільки тут потрібен мінімальний пакет документів. Якщо реєстрація відбувається через уповноважену особу, то вона повинна мати додатково нотаріально оформлену довіреність із зазначенням повноважень. Якщо Ви вирішили направити документи поштою, то необхідно нотаріально засвідчити свій підпис на реєстраційній картці. Потрібно сказати, що зараз дуже привабливою видається процедура електронної реєстрації фізичної особи-підприємця, адже вона дозволяє мінімізувати процес спілкування з органами державної влади. А отримати електронний цифровий підпис – не так вже й складно, він, наприклад, безкоштовно виготовляється у кожному обласному управлінні державної фіскальної служби.
Також, можна зареєструватися фізичною особою-підприємцем онлайн, на сервісі «ДІЯ» https://diia.gov.ua/services/reyestraciya-fop
Які документи потрібні для державної реєстрації фізичної особи – підприємця?
Як визначено статтею 18 Закону України № 755-IV редакції від 06.12.2020 року підстава 1009-ІХ, для того, щоб зареєструватись як фізична особа-підприємець, особою подаються держреєстратору такий перелік документів:
Громадянин, який хоче зареєструватись підприємцем, але через свої релігійні переконання відмовився від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків (відмовився від ідентифікаційного номера), але при цьому має відмітку у паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта, заповнену реєстраційну картку для проведення держреєстрації повинен подати лише особисто. Всі документи державний реєстратор повинен прийняти за описом, а його копію, з відміткою про дату надходження документів, видати заявнику, або направити рекомендованим листом, за допомогою пошти.
У яких випадках можуть відмовити у реєстрації ФОП?
Законом чітко визначені підстави, коли державний реєстратор може відмовити у реєстрації. Ось вони:
Якщо державний реєстратор відмовляє у проведенні державної реєстрації ФОП, то він повинен надати вмотивоване повідомлення із зазначенням причини такої відмови, причому, повинен зробити це не пізніше наступного робочого дня, після отримання пакету документів від заявника, та повернути всі надані йому документи. Усунувши всі зазначені причини відмови, можна повторно звернутись до держреєстратора для проведення процедури реєстрації ФОП. Якщо державний реєстратор необґрунтовано відмовляє у проведенні державної реєстрації , то його дії можна (потрібно) оскаржити у суді.
Як правильно заповнити реєстраційну картку
Відтепер, незалежно від дій, які необхідно провести, наприклад, щодо фізичної особи - підприємця (реєстрація фізичної особи підприємцем, включення відомостей про фізичну особу - підприємця до реєстру, зміни відомостей чи припинення), завжди подається одна затверджена форма заяви.
Основні правила оформлення заяв, що подаються для державної реєстрації,такі:
1) заява заповнюється друкованими літерами;
2) якщо певна сторінка заяви не заповнюється через відсутність відомостей, що містяться на ній, така сторінка не підписується заявником і не подається;
3) друк заяви може здійснюватися з обох сторін аркуша;
4) при обранні певних полів у заяві проставляється знак «V» або інший подібний знак, що свідчитиме про обрання певного поля;
5) відомості про кінцевого бенефіціарного власника засновника юридичної особи заповнюються та в подальшому оновлюються виключно у разі наявності серед засновників/учасників юридичної особи іншої юридичної особи;
6) відомості про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи чи засновника юридичної особи під час державної реєстрації змін чи реорганізації юридичної особи заповнюються виключно у разі, коли такі відомості потребують оновлення у зв’язку з певними змінами відомостей про таких кінцевих бенефіціарних власників;
7) заповнення у заяві більше відомостей, ніж необхідно, не заборонено та не є підставою для зупинення розгляду документів (наприклад, для державної реєстрації припинення юридичної особи окрім обов’язкового внесення відомостей про ідентифікаційний
код заявником може бути внесено відомості про організаційно-правову форму та назву. Аналогічно і при державній реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичною особою – підприємцем).
Звертаємо увагу, що відомості про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи чи засновника юридичної особи подають та в подальшому оновлюють усі юридичні особи, крім політичних партій, структурних утворень політичних партій, професійних спілок, їх об’єднань, організацій профспілок, передбачених статутом профспілок та їх об’єднань, творчих спілок, місцевих осередків творчих спілок, організацій роботодавців, їх об’єднань, адвокатських об’єднань, торгово-промислових палат, об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, релігійних організацій, державних органів, органів місцевого самоврядування, їх асоціацій, державних та комунальних підприємств, установ, організацій.
Внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань відомостей про номер телефону та/або адресу електронної пошти засновника/учасника, керівника чи члена керівного органу юридичної особи буде здійснюватися після доопрацювання програмних засобів цього реєстру.
Які терміни проведення держреєстрації?
Якщо все нормально, та відсутні будь які причини відмови у державній реєстрації, держреєстратор вносить до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців запис про проведення реєстрації фізичної особи – підприємця. Дата, коли був внесений такий запис і буде датою реєстрації підприємця. Такий запис держреєстратор зобов’язаний внести у досить стислий термін – не пізніше наступного робочого дня, з моменту надходження Ваших документів. Підтверджуючим документом є виписка з Єдиного Державного Реєстру, яка повинна бути видана на протязі 24 годин, після отримання державним реєстратором всіх даних про взяття на облік у органах статистики, пенсійного фонду, фіскальної служби. Державний реєстратор самостійно направляє до контролюючих органів всі необхідні відомості про новозареєстровану фізичну особу – підприємця. Тому, на даний момент, виписка є документом, що підтверджує не лише реєстрацію у якості фізичної особи – підприємця, але і взяття на облік як платника податків у органі фіскальної служби, та платника єдиного соціального внеску. Тобто, ходити в податкову та пенсійний фонд вже не потрібно. Потрібно зазначити, що деколи можуть виникнути питання про наявність печатки – потрібна вона чи ні? Вирішувати лише Вам. Згідно Законів України, на сьогоднішній день – наявність печатки не є обов’язковою вимогою. На цьому Ваші дії по реєстрації себе, у якості підприємця завершені. У результаті Ви повинні отримати статус фізичної особи – підприємця, який перебуває на загальній системі оподаткування, та є платником єдиного соціального внеску. Вам залишається лише визначитись зі статусом платника податків, тобто, або залишатись платником податків на загальних підставах, або обрати спрощену систему оподаткування.
Де проводиться реєстрація підприємців із числа внутрішньо-переміщених осіб?
Державні реєстратори здійснюють державну реєстрацію фізичних осіб, які мають намір стати підприємцями, місцем проживання яких є територія проведення антитерористичної операції, за адресою тимчасового проживання без вимоги наявності реєстрації місця проживання за місцем проведення реєстраційних дій. Реєстраційні дії щодо зміни місцезнаходження юридичних осіб та місця проживання фізичних осіб-підприємців, місцезнаходженням/місцем проживання яких є територія проведення антитерористичної операції, та проведення інших реєстраційних дій щодо цих осіб проводяться будь-якими державними реєстраторами.
Проведення реєстраційних дій, пов’язаних із зміною складу засновників (учасників) та керівника юридичної особи, місцезнаходженням якої є територія проведення антитерористичної операції, у період її проведення забороняється.
Як вид економічної діяльності впливає на оподаткування ФОП?
Щодо видів економічної діяльності є певні обмеження по можливості застосування спрощеної системи оподаткування (єдиного податку) для ФОП. Наприклад, податковим кодексом (ст. 291.5) встановлено, що платниками єдиного податку не можуть бути суб'єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи-підприємці), які здійснюють:
Що таке загальна система оподаткування ФОП та які ставки податків для ФОП?
Згідно з п. 177.2 ПКУ об’єктом оподаткування в підприємців-загальносистемників є чистий дохід (прибуток). Його визначають як різницю між загальним оподатковуваним доходом (виручкою в грошовій та негрошовій формах) і документально підтвердженими витратами, пов’язаними з господарською діяльністю фізособи-підприємця.
Податки, які сплачує ФОП на загальній систем — ПДФО (податок з доходів фізичних осіб) — 18% з чистого доходу, а також військовий збір — 1,5%. Ці податки сплачуються с чистого доходу (різниця між виручкою та витратами, які мають бути підтверджені документально).
ФОП-загальносистемник "за себе" із 1 січня 2021 року має платити ЄСВ – 22% від чистого доходу (прибутку), але не менше 1320,00 грн у розрахунку на місяць.
Що таке спрощена система оподаткування (єдиний податок)? Які ставки єдиного податку для ФОП?
Спрощена система оподаткування (платники єдиного податку) передбачена главою 1 розділу XIV Податкового кодексу України. Існують групи платників єдиного податку для фізичних осіб-підприємців, кожна з яких встановлює різні ставки податку та певні обмеження щодо проведення підприємницької діяльності.
Перша група – фізичні особи – підприємці, які не використовують працю найманих осіб, здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або провадять господарську діяльність з надання побутових послуг населенню і обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 167 мінімальних зарплат встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року (станом на 01.01.2021р. мінімальна заробітна плата становить – 6000,00 грн.)
Друга група – фізичні особи – підприємці, які здійснюють господарську діяльність з надання послуг, у тому числі побутових, платникам єдиного податку та/або населенню, виробництво та/або продаж товарів, діяльність у сфері ресторанного господарства, за умови, що протягом календарного року відповідають сукупності таких критеріїв:
Не можуть бути платниками єдиного податку другої групи фізичні особи-підприємці, які надають посередницькі послуги з купівлі, продажу, оренди та оцінювання нерухомого майна, а також здійснюють діяльність з виробництва, постачання, продажу (реалізації) ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.
Третя група – фізичні особи-підприємці, обсяг доходу яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року. Ставка податку – 3% доходу у разі сплати податку на додану вартість або 5% доходу, якщо фізична особа-підприємець не зареєстрована платником податку на додатну вартість.
Відповідно до внесених змін до 01 січня 2021 року РРО та/або програмні РРО (далі – ПРРО) не застосовуються платниками єдиного податку другої – четвертої груп (ФОП) незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1 000 000 гривень, крім тих, які здійснюють:
З 01 січня 2021 року до 01 січня 2022 року РРО/ПРРО не застосовуються платниками єдиного податку другої – четвертої груп (ФОП), обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує обсягу доходу, що не перевищує 220 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року, незалежно від обраного виду діяльності, крім тих, які здійснюють:
У разі перевищення платником єдиного податку другої – четвертої груп (ФОП) в календарному році обсягу доходу обсягу доходу, що не перевищує 220 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року, застосування РРО/ПРРО для такого платника єдиного податку є обов’язковим. Застосування РРО/ПРРО починається з першого числа першого місяця кварталу, наступного за виникненням такого перевищення, та продовжується в усіх наступних податкових періодах протягом реєстрації суб’єкта господарювання як платника єдиного податку.
Четверта група. Сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75%.
Підвищення мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму вплинуло на наступні показники:
Отже, з січня 2021 року максимальні фіксовані ставки єдиного податку для ФОП-єдинників складають:
- для І групи – 227,00 грн ( 2270 грн х 10%);
- для ІІ групи – 1200,00 грн (6000,00 грн х 20%).
- для ІІІ групи – сплата 5% від доходу (якщо ФОП не є платником ПДВ, якщо ж Фізична особа-підприємець є платником ПДВ, тоді 3% від доходу).
Усі фізичні особи-підприємці сплачують єдиний соціальний внесок. Мінімальний платіж з ЄСВ із січня по листопад 2021 року — 1320 грн на місяць.
Обчислюється ЄСВ так: 6000 грн × 22% = 1320 грн/міс. Помножимо на 3 місяці в кварталі й отримаємо мінімальний квартальний платіж — 3960 грн.
З грудня мінімальна зарплата підвищиться до 6500 грн, тож зросте й мінімальний платіж з ЄСВ: 6500 × 22% = 1430 грн/міс. А максимальна база для нарахування ЄСВ складатиме 97,5 тис. грн.
ФОП 1-ї групи звільнили від сплати ЄСВ за грудень 2020 р. і з січня по травень 2021 р. включно.
Місяці, в які діє звільнення від сплати внеску, включаються до страхового стажу ФОП.
Які податки ФОП сплачує за найманих працівників?
Якщо фізична особа-підприємець має найманих працівників, на заробітну плату таких працівників вона зобов’язана сплачувати єдиний соціальний внесок (ЄСВ). ЄСВ становить 22% від нарахованої заробітної плати працівника. Крім того, при виплаті заробітної плати найманим працівникам, фізична особа-підприємець зобов’язана сплатити за своїх працівників податок на доходи фізичної особи (18%) та військовий збір (1,5%) від бази нарахування заробіньої плати
Правильний вибір офісу і юридично грамотний підхід при підписанні договору оренди дуже важливий етап початку ведення бізнесу.
Помилки в цій справі можуть привести до серйозних негативних наслідків для вашої підприємницької діяльності. Деякі рекомендації допоможуть Вам уникнути подальших проблем.
Фактори, які треба врахувати при підборі і оренді офісу
При виборі і оренді офісу для свого підприємства зверніть увагу на ряд факторів:
Юридичні аспекти підписання договору оренди офісу
Вас все влаштовує? Перш ніж ставити свій підпис на договорі, переконайтеся в тому, що пропоноване вам офісне приміщення є юридично чистим. Для цього попросіть орендодавця надати вам оригінали документів, що підтверджують право розпорядження приміщенням. Це свідоцтво про право власності, договір купівлі-продажу, або договір оренди з генеральною довіреністю. Якщо за документами виявиться, що приміщення здається в суборенду, переконайтеся, що орендодавець має на це право. Якщо у вас є сумніви в тому, що договір оренди з вами укладає саме той, хто має на це право? Попросіть показати вам свідоцтво про реєстрацію організації та копію наказу про призначення директора. Якщо вам кажуть, що при собі цих документів немає, що це тільки формальність, ввічливо попросіть принести ці документи на наступну зустріч. На наступній зустрічі документів знову немає? Задумайтесь про доцільність подальших відносин з цією фірмою, адже вам тут працювати не один день. Поставтеся до питання про вибір приміщення з повною відповідальністю! Від цього, багато в чому, залежить ваш майбутній успіх, або невдача. Постарайтеся упевнитися в тому, що ви зможете тут вести діяльність необхідний для вас термін. Ви можете напрацювати хорошу клієнтську базу, і клієнти будуть знати, де ви знаходитеся , ви витратите гроші на рекламу, візитні картки, в яких буде вказана ваша адреса. У випадку виниклих не заплановані вами обставин, які можуть призвели до необхідності зміни вашого місця знаходження, ви можете втратити як витрачені гроші, так і частину клієнтів. Ви можете частково убезпечити себе, вказавши контактний стільниковий міський номер в візитках та інших рекламних матеріалах. Або купити віртуальний номер, який можна встановлювати на будь-який стаціонарний телефон незалежно від місця розташування вашої фірми.
Всі новини Попередня новина Наступна новина
Цю сторінку переглянули 208 разів